Головна | Реєстрація | Вхід | RSS | Четвер, 12.09.2024, 18:31 |
Мочулищенська гімназіяДубровицької міської ради Сарненського району Рівненської області mochulzosh@ukr.net | |
Вітаю Вас Гість |
|
Психологічний супровідПсихологічні травми, отримані у дитинстві, визначають, в деякій мірі наш характер та провокують на певні вчинки.
РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ ЩОДО УСПІШНОГО ПОДОЛАННЯ ЕМОЦІЙНИХ ПРОБЛЕМ ПІДЛІТКА
Підвищена тривожність — це проблема, яку підліток не завжди здатен подолати самостійно, потребуючи активної доброзичливої підтримки і допомоги, насамперед психологічної. Тому прояви тривожності у поведінці підлітків активізують питання своєчасної діагностики її причин і планування адекватних заходів корекційного впливу, ефективність якого, безумовно, залежить від скоординованості зусиль психолога та батьків. Залучення батьків має важливе значення для успішного подолання емоційних проблем у підлітка. Бажано, щоб психологічна допомога здійснювалася за запитом батьків та опиралася на їх готовність дотримуватися таких умов: 1. Терплячість і послідовність у реалізації рекомендацій. 2. Здатність ставати на бік підлітка, дивитись на себе його очима. 3. Доброта, чуйність, природність у стосунках із підлітком. 4. Контроль власних почуттів і вчинків. 5. Оптимізм і настанова на позитивний результат. Щоб знизити тривожність у підлітка необхідно: • Підтримувати в дитині позитивне само сприйняття (підбадьорювати, заохочувати , демонструвати впевненість у її можливостях); • забезпечувати ситуації з гарантованим успіхом; • виховувати вміння обґрунтовано ставитися до результатів власної діяльності, не боятися невдач, помилок, сприймати їх як корисний особистий досвід; • формувати правильне ставлення до результатів діяльності інших; • розвивати орієнтацію на засіб діяльності; • навчати враховувати недосконалість людини; • розширювати і збагачувати навички спілкування з дорослими та однолітками, розвивати адекватне ставлення до оцінок і думок інших. Підтримувати підлітка — значить вірити у нього. Іноді бажані уявлення про якості дитини затьмарюють погляд дорослих на підлітка та ніяк не співвідносяться з його реальними настановами та можливостями. Варто уважно придивитися до підлітка, аби побачити те, що йому насправді потрібно. Батьківська підтримка — це процес: а) в якому батьки зосереджуються на позитивних рисах підлітка з метою зміцнення його самооцінки; б) який допомагає підлітку повірити у себе та свої здібності; в) який допомагає уникнути помилок; г) який підтримує підлітка у невдачах. Замість того, щоб акцентувати увагу на помилках, батькам доведеться вербально і невербально демонструвати свою впевненість у його можливостях і підтримувати те, що він робить. І найголовніше — необхідно довіряти підлітку, визнавати за ним право на власний вчинок, на нагороду або покарання за нього. Звісно, дорослий може (і повинен) давати поради, але в жодному випадку не можна звинувачувати підлітка, якщо він не скористався цією порадою. Довіряючи підлітку, потрібно довіряти і його вибору. Щирі та глибокі контакти підлітка з дорослими потрібні не для контролю, а для допомоги, не для втручання у справи дитини, а для емоційної підтримки. Якщо підліток близький до емоційного зриву, його щось непокоїть, він став знервованим, роздратованим, не потрібно з'ясовувати причини цього, вимагати кращої поведінки, а просто варто піти йому назустріч, зайвий раз похвалити, підтримати. Щоб показати віру в підлітка, батьки повинні мати мужність і бажання зробити таке: • забути про минулі невдачі дитини; • допомогти дитині відчути впевненість у власних силах; • дати змогу підлітку почати все «з нуля», опираючись на те, що батьки вірять у нього та його здатність досягти успіху; • пам'ятати про минулі успіхи й повертатися до них, а не до невдач; • критикуючи підлітка, не треба забувати сказати, що ви впевнені у його можливостях, що цінуєте його і також засмучені такою ситуацією; Рекомендації психолога не нав'язуються як незмінна доктрина і тим паче не деталізуються на всі випадки життя. Швидше за все, це напрямок або шлях розв'язання проблем, що виникають у підлітків. До того ж, результати будуть помітними не одразу, а поступово, разом зі зміною ставлення батьків до дітей, перебудовою системи сімейних стосунків. забезпечення емоційної рівноваги дітей в адаптаційний період РЕКОМЕНДАЦІЇ ВЧИТЕЛЯМ І БАТЬКАМ
1. Учителі й батьки, співпрацюйте, забезпечуйте однакові вимоги школи і сім'ї. 2. Готуйте заздалегідь дитину до спілкування з іншими дітьми й дорослими (відвідуйте парки, дитячі майданчики тощо). 3. Учителі, намагайтеся задовольнити насамперед ту потребу дитини, що зумовлює її поведінку — потребу у спілкуванні з близькими (перші рази дитина може приходити до центру з батьками). 4. Матері, допомагайте дітям установлювати емоційний контакт з учителями, іншими дітьми (щоб дитина їх не боялася). 5. Давайте улюблену іграшку дитині до школи, щоб вона почувалася впевненішою. 6. Пам'ятайте про те, що у хворої дитини наявні відхилення від стану оптимальної збудливості, тобто на той самий подразник нервова система дитини дає надто сильну або навпаки — надто слабку реакцію. Ставтеся до цього спокійно. 7. Зауважуйте індивідуальні особливості дитини, її вміння і навички, щоб зрозуміти, якої допомоги вона потребує. 8. Не залишайте дитину наодинці з її переживаннями, залучайте до гри з однолітками. 9. Особистим прикладом демонструйте різні способи спілкування з дорослими і ровесниками. 10. Ураховуйте вікові особливості дітей, висувайте до них адекватні вимоги. 11. Навчіться керувати своїм настроєм. Настрій передається іншим, особливо гостро його сприймають діти. 12. Уникайте прямих докорів, аргументуйте зауваження, будьте тактовими. 13. Скеровуйте діяльність дитини на досягнення успіху в певній сфері діяльності (малювання, казкотерапія тощо). 14. Менше лайте дитину, не порівнюйте її з іншими, а тільки з нею самою, оцінюючи поліпшення її особистих результатів. РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ
1. Спілкуючись із дитиною, не підривайте авторитет інших значимих для неї людей. Наприклад, не можна говорити дитині: «Багато ваші вчителі розуміють! Бабусю краще слухай!».
2. Будьте послідовні у своїх діях, не забороняйте дитині без усяких причин те, що ви дозволяли раніше.
3. Ураховуйте можливості дітей, не жадайте від них того, чого вони не можуть виконати. Якщо дитині важко дається який-небудь навчальний предмет, краще зайвий раз допоможіть їй і підтримайте, а при досягненні навіть найменших успіхів не забудьте похвалити.
4. Довіряйте дитині, будьте з нею чесними і приймайте її такою, якою вона є.
5. Якщо з яких-небудь об'єктивних причин дитині важко вчитися, виберіть для неї такий гурток, щоб заняття в ньому приносило їй радість, і вона не почувалася не такою, як інші.
6. Якщо батьки не задоволені поведінкою та успіхами своєї дитини, це ще не привід, щоб відмовити їй у любові та підтримці. Нехай вона живе в атмосфері тепла і довіри. І тоді проявляться всі її численні таланти. ПРАВИЛА РОБОТИ З ТРИВОЖНИМИ ДІТЬМИ
1. Уникайте змагань і видів робіт, де враховується швидкість.
2. Не порівнюйте дитину з іншими.
3. Частіше використовуйте тілесний контакт, вправи на релаксацію.
4. Сприяйте підвищенню самооцінки дитини, частіше хваліть її, але так, щоб вона знала, за що.
5. Частіше звертайтеся до дитини на ім'я.
6. Демонструйте зразки впевненої поведінки, будьте в усьому прикладом для неї.
7. Не пред'являйте до дитини завищених вимог.
8. Будьте послідовні у вихованні дитини.
9. Намагайтеся робити дитині якнайменше зауважень.
10. Використовуйте покарання лише у крайніх випадках.
11. Не принижуйте дитину, караючи її. ПАМ'ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ МАЙБУТНІХ П'ЯТИКЛАСНИКІВ
Шановні батьки! Ось і закінчуються чотири роки навчання в початковій школі. Хвилюються діти, хвилюєтеся й ви. Це природно, адже ваших дітей чекають нові вчителі, нові предмети, нові взаємини з однолітками... Як уникнути зайвого хвилювання, як допомогти дитині «увійти» у підлітковий період без особливих стресів? Ви маєте пам'ятати, що в перехідні періоди в дітей з'являються специфічні проблеми, що потребують особливої батьківської уваги. Умови навчання в середній школі висувають високі вимоги до інтелектуального й осо-бистісного розвитку дитини, до засвоєних знань. Однак рівень розвитку в цьому віці неоднаковий: в одних він є передумовою успішного навчання, розвитку, а в інших ледь досягає припустимої межі. Через це у дітей можуть з'являтися різні труднощі. Це закономірно, адже діти вступають у новий період життя, коли закінчується шкільне дитинство і починається отроцтво. Що характеризує особливості психічного, особистішого розвитку дитини на межі цих вікових періодів? Відбуваються зміни у психіці дитини. Перебудовуються сформовані раніше поняття. Шкільне навчання сприяє розвитку теоретичного мислення у доступних цьому вікові формах. Завдяки розвитку нового рівня мислення відбувається перебудова всіх інших психічних процесів, тобто «пам'ять стає мислячою, а сприйняття — думаючим». До початку підліткового віку навчальна діяльність утрачає своє основне значення у психічному розвитку дітей. Але навчальну діяльність оцінюють, вона впливає на інтелектуальну сферу розвитку. Якщо в початковій школі діти лише знайомляться з навчальною діяльністю, то в середній — опановують основи самостійних форм роботи, більш активно розвиваються пізнавальна й інтелектуальна сфери. У цей період вам потрібно допомогти дитині навчитися самостійно здобувати знання: вміння користуватися додатковою літературою, довідниками, словниками, комп'ютером. Ви повинні бути готові до того, що якщо не допомогти дитині в цей період, може відбутися зниження інтересу до навчання, з'явитися симптом «розчарування» школяра у своїй позиції як учня (через невдачі у виконанні тих чи інших видів навчальних робіт), а також небажання виконувати навчальні завдання вдома, небажання відвідувати школу через невиконані уроки. Але цього може й не статися, якщо правильно пояснювати дитині, що з нею відбувається. У дітей виникає «вакуум» мотивації до навчання, який характеризується тим, що колишні уявлення дитини про навчання, цінності вже не влаштовують, а нові ще не сформовані, не усвідомлені, не виникли. Тут велика роль належить вам, бо ви маєте допомогти дітям сформувати певні поняття, мотиви навчання: «Для життя вчимося, а не для школи»; «Яким я стану — залежить лише від мене»; «Я дорослішаю, і це накладає на мене велику відповідальність за те, що відбувається навколо мене». Формувати ці мотиви, поняття, цінності повинні значущі особистості для дитини (мама, тато, бабуся, дідусь...) за умови власного позитивного прикладу. Звісно, якщо ви неодноразово говоритимете про важливість навчання, а самі при цьому декілька років не відкривали книжку, то тут уся розмова вестиметься за принципом — дитина слухає, але не чує. Лише підготувавши дитину до свідомого прийняття особливостей навчання в середній школі, можна вберегти її від зайвих хвилювань. Пам'ятайте: «Якщо дитину підтримують, вона вчиться впевненості в собі». Вашій дитині потрібна ваша пильна увага. ПОРАДИ ЩОДО ПОДОЛАННЯ НІЧНИХ СТРАХІВ
1. Скажи собі: «Нічний страх пробуджує моя уява, а збільшує його моя фантазія».
2. Придумай смішні, веселі якості тієї істоти, якої ти боїшся.
3. Стань сильнішим за страх: увімкни світло, підійди до того місця, де тобі ввижається щось страшне, переконайся, що там нікого немає.
4. Упевнено скажи собі: «Мені зовсім не страшно!». |
|
Copyright MyCorp © 2024 |
Зробити безкоштовний сайт з uCoz |